fredag 17. desember 2010

To tradisjonsgensere med rundfelling

I dag er det en uke til julaften, og dit går det fort. Vi gleder oss store og små til det. Akkurat nå er det godt det er en uke igjen. Har vært hjemme hele uken med minstemann som har feber, øre- og halsbetennelse. Fikk pensilin i går, så da håper jeg han snart blir bedre.

De fleste julegavene er pakket inn, og det har blitt en stor mengde hjemmestrikkede plagg i år. Noen store julegaver, men for det meste små tilleggsgaver.

Jeg har jo allerede lagt ut noen av gavene tidligere, og tar sjansen på å legge ut noen til. Det er vel ikke så mange som har tid til å kikke innom bloggene nå før jul tror jeg.

Disse to genserne er strikket som julegaver. De er pakket inn, og ligger og venter på mottakerne. Det er samme mønster, men i ulike farger og størrelser.

Veldig morsomt å strikke med rundfelling. Hele arbeidet blir liksom ferdig på en gang, og ingen sømmer i sidene. Bare å feste tråder når man er ferdig.

Her er guttevarianten i blått. Jeg kjøpte garn til bunnfargene i genserne, men brukte det jeg hadde av garn i garnlageret til mønsteret.

Da gjenstår det å se om mottakerne blir fornøyde. Eller iallefall foreldrene. Det er jo ikke alltid like gøy med myke pakker, men de er nyttige.

Oppskrift: Mor Aase 10

Størrelse: 2 og 4 år

Garn: Gjesdal superwash, rester av Smart og Falk

Pinner: 3 og 3, 5

24 kommentarer:

Vilma sa...

de er meget meget smukke :-)

Greta sa...

Kjempefine gensere. Eg og er veldig glad i rundfelling. Syns plagga får veldig fin fasong også da. Og det er jo så kjekt å slippe den syingen. Ikkje alltid like eltt å få til fint.
kanskje g må skaffe emg det heftet. Kvar selger dei dei da?
eg er fint ferdig, så for min skuld kunne jula begynt i morra, men det er greit att det er ei uke att også.
Ha ei fin helg min venn

Liv sa...

Åååå, disse var nydelige, og de vil komme til å varme både hjertene og kroppene, det er jeg sikker på;)

Rundfelling er som du sier veldig kjekt å strikke, ferdig når du er ferdig, kan ikke bli bedre!

Hanne sa...

Nydelige :D du har kjappe strikkepinner altså :D

Tove sin strikkeside sa...

kjempefine gensere. De er heldige som får denne gaven

Berit sa...

Hei!
For noen flotte julegaver!
Fine fargekombinasjoner og fint mønster.
Berit

Anonym sa...

Flotte gensre!
Mønsteret på tunikaen i bloggen min finner du i Til Fjells 1011 hos Sandnesgarn. Der er det også oppskrift på den samme til voksen.

Mirdiz sa...

Det var ett utrolig søtt mønster! :)
Kjempefine gensere, jeg liker virkelig fargene:)
Tusen takk for koselig kommentar, god jul til deg og! :)

Anita Tørmoen sa...

Så flotte gensere:)

LivM sa...

Så flotte de ble begge to. Supre og varme gaver:-)

Lunamon sa...

aldeles nydelige gensere!
takk for hilsen i bloggen.
ønska dokker ei flott helg.

Fruen på Skogmo sa...

Nyyydelige barnegensere du har strikka! Kan tenke meg til at dette blir poppulære gaver ja. Er forresten selv veldig svak for rundfelling, da det blir mer helhet i genseren. Og så er det jo så lettvindt ;o))

Ønskere deg en strålende førjulstid!

Tonemor sa...

For noen herlige julegaver. Nydelige.
Du er utrolig flink altså.
God helg
Klem Tone

Elins Strikkeri sa...

Kjempeflotte julegaver du har laga!! Må vera supert å få så fine gensere til jul!!

Tino sa...

Flotte gensere i herlige farger!
Utrolig flott kjole du har strikket til deg selv i innlegg lenger ned også.
Ha en fin adventshelg, og nyt dagene frem mot jul.
Klem T

Jane sa...

Så flotte de er. Det må ha´ været noget af et arbejde at strikke dem.

Snertne sneller og små nøster sa...

De ble kjempefine :-) Har aldri stikka genser med rundfelling jeg, men ser jo at det sparer en god del arbeid. Jeg har strikka kjolen til lillesøster, og det blir vel litt samme prinsippet. Heldige de som får disse under treet :-D

Ha det godt og klem fra Siv

Jorun sa...

For noen nydelige gensere du har strikket!

Anonym sa...

Du og du så fine de er!
Rundfelling er helt topp, spesielt til barn.

Livet i Nord sa...

For noen flotte gensere i nydelige avstemte farger! Ja, jeg er også en tilhenger av rundfelling.
Å klippe opp ermehullene og sy på ermer til slutt er det verste arbeide med hele genserstrikkinga, og noe jeg helst vil unngå.
Fortsatt fin 4. advendtsøndag ønskes:))

Trulte sa...

Å så fine de var. Koselig mønster og fine farger. Og så kjekt å slippe montering da.

Hygge-Strik sa...

Tillykke med dine meget flotte bluser, jeg syntes det er flotte mønstre og ville ønske, jeg kunne strikke sådanne. Nå men det kan vel læres :-))

Beate sa...

oi så flotte, både i mønster og farger!

Unknown sa...

Hvor finner jeg denne oppskriften?